אם הזמנתם תסריט עבור סרט תדמית, סרט חתונה, או סרט עבור אירוע אחר, שממנו יופק הסרט או המצגת שלכם, כדאי שתכירו את המושגים עליהם יתבסס הכותב הממוצע. גם קופירייטר יצירתי שלא למד בהכרח תסריטאות, אמור להשתמש במושגי היסוד הבאים כדי שמפיק הסרט יבין את כוונתו. כדאי שגם אתם תבינו למה התכוון כדי שתוכלו להעריך את עבודת התסריטאי כראוי. לפניכם מספר מושגי יסוד בתסריטאות לרווחתכם:
1) "זווית על": הנושא של השוט. אדם, מקום או דבר עליו מתבסס השוט. דוגמא: "זווית על טל שיוצא ממכוניתו ודורך בשלולית".
2) "עדיפות ל": צורה נוספת להגדיר את נושא השוט. מיקוד תשומת הלב באדם, דבר או מקום. שימוש מקובל: "עדיפות לטל שיוצא ממכוניתו".
3) "זווית אחרת": גיוון השוט לעיל. דוגמא: "זווית אחרת על טל שיוצא ממכוניתו".
4) "זווית רחבה יותר": שינוי של המיקוד בסצנה. עוברים מ"זווית על" מישהו או משהו לזווית רחבה יותר הכוללת את הסביבה המקיפה אותו.
5) "זווית חדשה": וריאציה אחרת של השוט, לעיתים קרובות משתמשים בה כדי "לשבור שגרה" לטובת מראה קולנועי יותר, יצירתי יותר.
6) "POV": משמעותו Point Of View , נקודת מבט של הדמות, בעצם מה שהוא/היא רואים. דוגמא: POV טל: טלי מחייכת, משועשעת ממכנסיו המוכתמים בבוץ.
7) "Reverse Angle": שינוי פרספקטיבה, בדרך כלל הצד שממול, או היפוך POV. דוגמא: POV טלי שמביטה בטל, וזווית הפוכה של טל מביט בטלי.
8) "Over The Shoulder": בדרך כלל עורפה או אחורי ראשה של הדמות נראים בחזית הפריים ומה שהדמות רואה נראה בעומק הפריים. הפריים הוא בעצם קוו המתחם של התמונה הנקלטת במצלמה.
9) "שוט בתנועה": מיקוד על תנועה כלשהי בשוט. דוגמא: "שוט בתנועה על מכוניתו של טל הדוהרת בשביל עפר".
10) "Two Shot": מושג שמשתמשים בו כאשר השוט מתמקד בשני אנשים. אפשר להשתמש גם במושג Three Shot כשמדובר בשלושה אנשים וכו'.
11) "תקריב": מושג הנהוג בהדגשת דבר מה כמו פנים או פריט כלשהו.
12) "אינסרט": תוספת. תקריב של משהו, פריט כלשהו, תצלום, מודעה בעיתון, פני שעון או מספר טלפון. כל אלה הם "אינסרט לסצנה".
רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך